
Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem představuje výběr studentských prací napříč ateliéry a odlišnými médii, které spojuje základ veškeré umělecké tvorby – kresba.
Pod názvem expozice MIXED FOREST objevíte projekty sedmnácti studentů, kteří se věnují nejrůznějším technikám a odlišnému pojetí kreativního myšlení. Instalace expozice, vytvořená pod vedením vedoucího ateliéru Sklo Marcela Mochala, je sestavena z fragmentů starých kreslířských prken, na kterých studenti pilují své kreslířské umění. Prkna se stávají symbolickým základem jejich kreativní práce, která ve většině případů vždy začíná materializací výtvarných myšlenek právě v podobě kresby.
I proto se v podobě výstavních modulů dostává téma kresby do popředí. Kontrast mezi hotovými exponáty a expresivně zvrásněnými kreslířskými deskami zároveň vytváří dramatické prostředí, ve kterém se symbolicky setkávají začátek i konec tvůrčího procesu.
Adam Štěch
pedagog katedry dějin a teorie umění FUD UJEP

MgA. Daniel Barek
Grafický design 2danielbarek.myportfolio.com
daniel_barek
Náklon v typografii a jeho autorské zpracování
Práce se zabývá náklonem v typografii. Zaznamenává, porovnává a poměřuje některá z možných formálních řešení nakloněného písma ve vztahu k jeho románské verzi. Činí tak s ohledem na autorský přístup v písmových digitalizacích. Zároveň prezentuje některé z možných typů náklonu, včetně důkladně popsaných a ilustrovaných změn, ke kterým v jejich důsledku dochází.
Ema Domanická
Oděvní a textilní designnotjustalabel.com/ema-domanicka
emadomanicka
S láskou, Ema
Laskavá kolekce ručně pletených svetrů s háčkovanými prvky, do které se každý chce zachumlat. Je tak příjemná, že nejen svým vzezřením ale také hebkostí vyzařuje lásku úplně všem.
Anna Gottwaldová
Interaktivní médiainteraktivnimedia.cz/studenti/anna-gottwaldova
Medicamentum malum
Dílo je inspirováno Himalájskými maskami z přírodních materiálů, chorošů a krouceného dřeva, které byly využívány pro jejich magické schopnosti v rámci rituálů za účelem vyléčení nemocných a také jako prevence. Tyto masky jsou vytvořené z materiálu, který je podobně symbolický v této době.
Lenka Holubcová
Sklolenkaholubcova.cz
lenka.holubcova.art
Binchi
Skleněný set na přípravu filtrované vody přes binchotanovou tyčinku navazuje na japonskou tradici čištění vody pomocí aktivního uhlí. Nádoba karafy svým válcovitým tvarem odkazuje na kmen stromu a propojuje tak člověka s přírodou. Společně s kulatým vzhledem navozuje pocit klidu a harmonie.Proces používání binchotanového filtru je zjednodušen díky zúžené části karafy, která zajišťuje, že při nalévání zůstane tyčinka aktivního uhlí uvnitř nádoby.
Tereza Janáková
Vizuální designtesjanak.com
tristesa_illustration
Katalánsko
Pár měsíců jsem se – sice od stolu, ale zato se štětcem v ruce – toulala po Katalánsku a vznikla z toho tato kniha, kterou jsem zároveň dovršila své magisterské studium v ateliéru Vizuální design. Můj ilustrovaný katalánský bedekr je, jak již sám podtitul napovídá, cestou do země hradů, obrů a kakajících polínek. Zkrátka žádná nuda! Cestopis je určen dětem od devíti let a ve čtyřech chronologicky řazených kapitolách (od jara do zimy) poskytuje čtenáři barvitý pohled nejen do katalánské kultury a historie, ale také krás zdejších měst a rozmanitých krajinných scenérií.
Tereza Kasalová
Oděvní a textilní designtereza_kasalova
Sama doma
Projekt vznikal v době pandemie, kdy byla celá společnost zavřená doma a obklopovaly nás předměty denní potřeby. Ve své práci proto využívám úklidové potřeby a zpracovávám je s nadsázkou. Mým záměrem bylo, aby výsledné objekty působily hravě, odlehčeně a měly v sobě vtip. Tomu jsem podřídila i barevnost – používala jsem výrazné reflexní tóny. Zvolila jsem techniku oplétání objektů, mým cílem bylo respektovat tvar předmětů a co nejpřesněji ho obalit pletáží. Na pevné části jsem proto použila tenčí přízi, která umožňuje, aby pletenina kopírovala tvar objektů, měkčí, tvárnější části jsem oplétala silnější přízí. Součástí práce je také „bordel“, který vznikl recyklací obalů a zbytků příze.
Klyuchko Kateryna
Design keramiky
Double Vases
Funkcionální design umožňuje šetření prostoru a harmonické umístění, jak jedné květiny ve váze, tak celého buketu.
Petra Kmošťáková
Produktový designpetra_kmostakova
Nest
Elegantní trubková konstrukce nesoucí „hnízdečko“ vypletené provazem. To je křesílko Nest. Prostor pro sezení není tvořen polstrováním, ale vypletením konstrukce z kovových tyčí. Tyčemi je rovněž definován jeho hlavní tvar. Povrch je upraven technologií práškového lakování. Křesílko lze snadno proměnit z hravě barevného na minimalistické elegantní – a to pouze povrchovou úpravou a typem použitého výpletu.
Hettie
Set porcelánových talířů Hettie je vzpourou proti nevkusnému plastovému nádobí a množství vizuálně zanedbaných pomůcek pro handicapované a seniory. Přináší možnost důstojného stolování lidem s nejrůznějšími poruchami a specifickými potřebami. Spojuje vynikající stabilitu s čistou estetikou i elegantní linií a kvalitním materiálem v podobě tradičního porcelánu. Tvarosloví talířů znesnadní rozlití polévky, zachrání všechny padající brambory a umožní sníst i poslední lžíci jednou rukou bez naklonění či zvednutí okraje. Dvoustěnný střep udrží polévku déle horkou a zajistí, že talíř při držení nepálí. Zvýšený prapor nakonec nabídne i dostatek prostoru pro pohodlný úchop.
Magdaléna Komancová
Design keramikyokolo_pulnoci
Monolog & dialog
Stejně jako lidé mají i květiny svoji řeč a tou je vůně. Právě tímto jazykem byly obě vázy inspirovány – v první se při umístění více květin odehrává voňavý dialog, ve druhé vede květina svůj monolog. Díky svému minimalistickému designu nechávají vázy mluvit květiny samy za sebe, podpoří je, ale nepřebijí jejich krásu. Zvolila jsem glazuru bílé barvy, aby neodvedla pozornost od pestrých barev květin. Tvar váz vychází z přírodních motivů kopců tůní.
Nela Krulišová
Přírodní materiálynellkrlsv
Tea Time
Experimentální porcelánový čajový set složený ze sériově vyráběných kusů z porcelánky Dubí využívá cibulákového vzoru, který je zde tradiční. Místo klasického nátěru se zde využívá technologie vykrývání šelakem a následné vymývání vodou. Tvoří se tak náhodný reliéf, který vede u některých kusů až k úplné destrukci.
Václav Mach
Přírodní materiályvasicekmach
Zavírací nůž
Série zavíracích nožů využívajících pístových mechanismů. V dnešní době se mnoho lidí zabývá hobby či profesionální výrobou nožů. Někteří výrobci se specializují na výrobu zavíracích nožů, a právě tento typ nožů se momentálně začíná dostávat na hranici zbytečnosti a pře-komplikovanosti, jelikož se stále snažíme vyvinout nový typ pojistky. Většina z nich je buď jakousi parafrází na již existující typ nebo se stává po výrobní stránce nesmírně komplikovanou. A právě tento moment mě zaujal a rozhodl jsem se ho s určitou mírou nadsázky a recese ztvárnit. Série třech „pístových“ nožů, otevřeně ukazují komplikovanost mechanismů a ta se přímo propisuje do jejich surové estetiky. Nože se otevírají při zvýšení tlaků ve válcích, přičemž u každého nože je tlak ve válci zapříčiněn jiným druhem tlakové energie, a to sice pneumatickým, hydraulickým a parním tlakem. Zde je vystaven pouze jeden nůž ze série, a to pneumatický.
P.A.V. (Pressure Air Vehicle)
Koncept alternativního bez emisního pohonu budoucnosti. Model vozidla poháněného stlačeným vzduchem. Vozidlo se na tlakuje pumpičkou na jízdní kola, tento proces trvá zhruba patnáct minut, poté je schopno jedné jízdy po dobu šesti vteřin. Tento proces může vypadat lehce zbytečný, ale to je daň za čistý pohon.
Hana Melezinková
Oděvní a textilní design_____hmmmmmmmm____
21st Century Jesus
Práce staví osobnost Ježíše Krista do kontrastu historického vyobrazení oproti vyobrazení moderní doby, kdy je jeho entita komodifikována konzumní společností. Dobrým příkladem je přetvoření Ježíšova příběhu v muzikálu Jesus Christ Superstar, kdy se mění v novodobou superstar a je opěvován podobně jako populární muzikanti. Jeho esence se proměňuje v produkt. Začíná se vyrábět „Jesus merch“, kde si můžeme koupit jeho podobiznu na hrnku, potisk na tričko nebo stolní lampu s jeho podobiznou, které zdobí domácnosti jeho příznivců a kde tyto předměty získávají nálepku kýče.
Elisa Neumannová
Oděvní a textilní designelisaneumannova.sk
eliss_neumannova_
Kolekce ŠATA
Hlavní podstatou inspirace byla část ženského pracovního oděvu našich předků – ZÁSTĚRA, která je v pěti modelech abstrahovaná a její klasický střih se objevuje v nových siluetách. Snažila jsem se pochopit podstatu zástěry a nepovažovat ji jen za nezbytnou část pracovního kroje. Poznatky zaznamenávám rozhovorů, starých fotek, filmů a slovenské povinné literatury. Nepracuji s tvarovanými střihy, právě naopak používám převážně jednoduché rovné střihy a dlouhé pásy bavlněné látky, které jsou ručně barvené a překládané přes sebe. Je to klíčový moment kolekce, kdy se z jednoduchého principu zástěry stává rafinovaný nositelný prvek.
Adéla Preislerová a Adam Hrivňák
Vizuální design_lay_out_
preislerovaadela
adamhrivnak
Lay_Out
Prvním zhoupnutím bylo vytvořit hamaku pro grafického designéra. Ctíme účel hamaky, ve které se mají všichni cítit příjemně a bezpečně. Chtěli jsme se vymanit z tradičních estetik domácích a venkovních hamak. Do hry jsme vrhli ořezové značky, bavila nás představa grafika ležícího v ořezkách. Dále jsme se inspirovali tvaroslovím a vizuálním rytmem přírody. Propojili jsme tato dvě témata skrze devadesátkové displeje. Vznikla série rozdílně potištěných materiálů použitelných jako hamaka, deka nebo celta.
Šimon Roubal
Z nouze ctnost
Hana Vopravilová
Sklohanavopravilova
Vzorky PAP 20
Skleněné objekty jsou výsledkem prozkoumávání estetiky nevnímaných tvarů, vzorů a struktur kolem nás. Papírový obalový materiál, využíván hojně i ve sklářském průmyslu, je produkován pouze za účelem funkce – ochrany věcí, na jejichž formě i funkci opravdu záleží. Během procesu foukání na sklářské huti se tyto jednorázové obaly stávají pomíjivou formou a jejich skryté vzory i struktury získávají svým otiskem do důstojného materiálu – skla, tvarovou volnost oproštěnou od původní funkce a staví se poprvé do středu pozornosti. Vystavené objekty jsou úzký výběr ze širšího vzorníku, který mapuje experiment a pilotní bádání po možnostech využití papíru pro tvorbu dekoru skla a při výrobě sklářských forem.
